Pinnen is voor paupers (maar zo arm zijn die friezen al lang niet meer…)

Thursday 06 October 2011

Okay, zo'n helietje mag dan 13k voor een paar shots kosten; maar dan heb je ook wat. Fijne luchtshots op de Afsluitdijk en een opvallende 'tag on'. Wat mij betreft het beste filmpje in de reeks van dat stoere, stugge Friese bankje. Ik had het bovendien voor het eerst eens niet  koud tijdens buitenopnames. Kijk zelf wat Het Gezicht er hier op 925 over zei.

Als het zo doorgaat wordt het nog eens een echte bank, want de Wybes en Tjallings van Friesland Bank zijn 'tevreden' over de toestroom van vers spaargeld. 'Tevreden' in het Fries is zoiets als opgetogen, euforisch, door het dolle - en dat in het kwadraat. Friesland Bank heeft de haar 'toevertrouwde middelen' met bijna één miljard zien toenemen sinds de campagne startte eind januari. Vanuit de reclame- en adverteerderswereld komen de eerste loftuitingen. Zojuist sms't de directie mij dat de bank 'Radio-adverteerder van het Jaar' is geworden. Niet zo gek. Ik kon Business News Radio niet aanzetten, of het 'Zeg Wybe..' galmde door de kabine.

Enfin. Even terug naar de vorige twee in januari opgenomen filmpjes. Daar zijn langere versies van beschikbaar dan de 40 seconden commercials op tv. Grootste voordeel: ik kan die bankière zo nu en dan even in d'r derrière knijpen.' Vonden ze in Leeuwarden na het Acht Journaal toch wat randstedelijk doorkomen.

En intussen is de meest gehoorde opmerking: als het zo goed gaat met die bank, waarom rij jij dan nog steeds in dezelfde bedaagde Maserati? Laat ik verwijzen naar de slogan van het bankje uit het noord'n: niet willen is niet hoeven.